Andliga kontakter

Jag har vänner, som inte tidigare känt till mitt intresse för den andliga sidan av vår tillvaro. Det är ju så att vi kanske inte alltid diskuterar den delen när vi sitter vid fikabordet på jobbet eller ses över en kopp då och då. Det brukar ju mest vara praktiska och jordnära ämnen som då surrar i luften.  

Efter att ha varit inne på min hemsida och bl a läst om mitt engagemang i
SSG, så har jag fått flera frågor om det mediala. Jag svarar så gott jag kan och tycker givetvis att det är en fantastisk rikedom att kunna få känna närheten av nära och kära och också få vägledning i olika livssituationer. 
 
Min övertygelse är dock att vi är här på jorden för att utvecklas – att var och en har sin väg att gå, sin läxa att lära, sin uppgift att fylla. Som jag ser det är det alltså detta som är det primära och möjligheten till kontakt med andra sidan är en ”bonus” för mig.

Jag förstår till fullo dem som fascineras av, kanske t o m bli lite skrajsna vid tanken på att man kan kommunicera med de döda. En del anser att detta är rent nonsens eller åtminstone – i bästa fall :-D - ganska så suspekt. För de vänner som är intresserade, berättar jag gärna om de spännande och otroliga upplevelser jag själv haft inom det området – och jag är lika förundrad som de. Nog är det en omvälvande upplevelse när man är uppvuxen i en kultur som bygger på vetenskapens rön mer än på andlighet och intuition.

Samtidigt vill jag inte förmedla sensationslystnad och ”upplevelse-jakt” till mina vänner som börjar utforska den andliga sidan. Det kan lätt bli så när man först kommer i kontakt med det - kanske går på en seans, får kontakt och budskap från en kär anförvant - klart man vill ha mer!

Där tror jag att vi, som på ett eller annat sätt är engagerade inom spiritualistiska områden, har ett stort ansvar. Ett ansvar att visa på att vi alla lever här och nu – att vi kan finna lugn och frid genom meditation, få kraft och inspiration genom själslig kontakt med andra sidan, men att vi alla – var och en – har vårt eget ansvar för det liv vi lever – för de val vi gör.  

Vi kan få råd och vägledning – från jordiska såväl som andliga vänner och vägvisare – men det är upp till oss själva att lyssna och sedan välja hur vi vill agera. För de flesta av oss så är det intuitionen och det ”sjätte sinnet” som är kanalerna där vi får vägledning från andra sidan – eller vårt eget högre jag.
 
Oftast så är det ändå de jordiska läromästarna som vi lyssnar till och lär oss av. Vi har många, många insiktsfulla medmänniskor som gärna förmedlar sina erfarenheter till oss via böcker, föredrag, filmer osv. Vi har terapeuter av olika slag, vilka arbetar var och en på sitt sätt för att stödja och inspirera oss till positiva förändringar i vårt liv.

Själv är jag nöjd om jag kan få en enda att bli intresserad av att hitta sin väg till utveckling, till inre frid, kärlek och respekt för sig själv och sina medmänniskor. Stort? Ja – men vi får jobba på det :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback