Andersson, Svensson och Hansson

Har du hört talas om Andersson, Svensson och Hansson? Det hade inte jag heller, men nu har jag varit på ”kurs” i kundbemötande och där fick jag information om ovanstående ”typer”.

Ja, för namnen representerar nämligen tre olika människotyper. Grovt tecknade och mycket avskalat, ungefär som i astrologin: en kräfta ÄR ju inte bara sina kräftegenskaper utan så mycket, mycket mer.

Andersson:

En strukturerad person. Lite trygghetsnarkoman, vill att allt ska gå efter vissa strukturer och inom vissa ramar. Kalenderbitare och listskrivare. Vill Andersson ha hjälp så ställer han sig vid informationsdisken och väntar (och förväntar sig) att någon ska se honom. Han kollar på klockan och noterar noga hur länge han får vänta. Han har med sig en inköpslista och han har noga reda på priser och garantier. Det är ordning och reda. Varje kort ligger på sin plats och varje sedel på sin, rättvända och utslätade i plånboken. Administratör

Svensson:

Ostrukturerad men har helkoll på läget. Hans bil är gammal, sjavig och otvättad – men den är i topptrim och går igenom den ena besiktningen efter den andra u a. I hans hem kan det vara stökigt och rörigt – ”bra – att – ha” lådan i köket tenderar att bli till flera, men OJ så väl han vet var grejerna ligger. Han är social och fysisk. Lägger armen om axeln på den han pratar med och är intresserad och skojfrisk. Älskar att göra affärer. Fixar och donar åt höger och vänster. Kan han pruta lite så gör han gärna det – bara för sakens skull. Stort och varmt hjärta. Hantverkare

Hansson:

Stram, mån om ”ytan”, lite prylfreak. Har gärna en lite ”flådig” bil. Förväntar sig service NU. Trevlig och social men saknar ”djup”. Har många projekt på gång och har kort tålamod. Chef

Ja – detta var i korthet de typiska egenskaper som betecknar Andersson, Svensson och Hansson. I själva verket så är vi väl alla en blandning av dom allihop – bara mer eller mindre utpräglat åt ena eller andra hållet.

Själv är jag en typisk Hans Andersson – men en del av mina vänner kallar mig Svenne J

Det lustiga är att när jag nu står i min kassa så kan jag inte låta bli att placera in mina kunder. ”Jaha – där hade vi en liten Andersson, ja” . ”Oj – Svensson lille, där var du ju.” ”Hansson då. Oj, så många kort i plånboken – och vit skjorta och slips – på väg till ett sammanträde?”

Livet blir sig aldrig likt igen.

Kommentarer
Postat av: Lindansaren

Vilket tyyyypiskt Andersson-inlägg! :-)
Sätta folk i fack. Sådan är jag också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback