Piercing

På mitt jobb finns det många ungdomar och det är väldigt många av dom, som är piercade på ett eller annat sätt.

Igår satt jag och talade med några av dom och den ena tjejen berättade om när hon piercade sin tunga, hur smärtsamt och jobbigt det hade varit. Nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att fråga vad det är som driver henne till dessa piercingar? Varför gör man det, när det gör ont, är jobbigt och dessutom kan vara farligt med infektioner och annat som inträffar då och då.

Jag gjorde klart för henne att jag inte frågade för att döma - att för mig får människor göra vad de vill med sina egna kroppar så länge det sker frivilligt och inte inbegriper tvång för någon annan heller. Men att jag var fascinerad av frågan om varför man vill plåga sig så.

Hon svarade då att hon ville testa var hennes smärtgräns gick. Några andra vid bordet nickade instämmande. Sedan gled samtalet över på varför man annars kunde tänkas göra det. För att inte genera "mormor" gled man bara förbi den sexuella aspekten, följd av menande ögonkast sins emellan och stannade sedan åter vid just testandet av gränser.

Mindes då min egen ungdom då man skulle ha hål i öronen. Detta var inget som gjordes för att se om man vågade utan för att man ville vara "fin". En del var "tuffa" och stack själva hål med hjälp av en sotad nål och en kork - oftast för att föräldrarna vägrat att tillåta håltagningen och de därför blev "tvungna" att göra det själva. Infektionerna infann sig även på den tiden och de äldre förfasade sig.

Visst är det underligt hur beteenden trappas upp generation efter generation. Det mamma och pappa gjorde måste ungdomen göra "värre" - eller mitt emot - på gott och ont. Rökning är väl en sådan sak som ett tag blev till det bättre. Tyvärr så tycks det åter svänga över och bli "tufft" att vara nikotinslav.

Jag skulle gissa att andra saker som kommer att svänga totalt när pendeln slagit i botten är barnuppfostran, censur mot våld och sexscener, familjebildningen går mot kärnfamiljen och fri sex kommer att ses som något negativt igen.

Man kan i tidningsartiklar i veckan läsa att allt fler barn blir agade i hemmen.
Unga föräldrar är noga med att inte låta sina små barn sitta ensamma framför TV:n och okritiskt få se både våld och sex.
Man går på äktenskapsrådgivning för att hålla ihop sitt äktenskap och arbetar medvetet med sin relation.
Med viljan att vara rädd om varandra kommer också oviljan att skada och såra genom otrohet.

Tänk alltid har den äldre generationen haft något att förfasa sig över när det gäller de unga. Shinglandet som var poppis när mormor var ung - rock'n roll i min egen ungdom - och nu piercing som förskräcker. Kjolen har genom åren krupit upp längre och längre och nu har midjan krupit ner så att den lilla tygbiten som blir kvar....... ja - man kan ibland undra om den finns överhuvudtaget :-)

De mer allvarliga konsekvenserna av ungdomlig revolt - sprit, droger, knark är avarter som drar ner den som i början "bara" vill revoltera och visa sitt "egenvärde" och klippa navelsträngen. De är inga ungdomsgrejer -de är livsfördärvare av annat slag och fordrar andra åtgärder och annan reaktion än bara förfasande från samhället och den äldre generationen.

Men piercing, modenycker, dansformer, inställningen till sex, allt är olika former av revolt. Oftast så är det också ganska oskyldiga företeelser - så länge inte blodförgiftning, sexuella övergrepp av personer som inte ser skillnad på mode och den unga kvinnans "utbjudande" av sig själv, benbrott (eller knäckt nacke när man snurrar för vilt i dansen) samt veneriska sjukdomar vänder revolten till livets mer allvarliga sida.

Våra shinglade mormödrar - som blev så gulliga och bullbakande gamla gummor - vi rock'n rollande vildhjärnor som for omkring i raggarbilar och var sexuellt lössläppta (enligt den tidens mått mätt) - som idag också är mormödrar, kloka och förståndiga, vi är väl ändå bevis för att livet går vidare, ungdomen blir äldre, förståndigare och mindre spontana och att det finns ett liv även efter piercing-perioden.

Och tro mig. OK - inte så spontan, inte så vild men med många minnen, med mycken erfarenhet, en massa misstag och många glada skratt i backspegeln så fortsätter livet att bjuda på glädjeämnen. Umgänget med vännerna - god mat och dryck - resa och se andra platser - njuta av allt vackert som finns - se sina barn och barnbarn växa upp - läsa och fortsätta lära nya saker - finna den inre friden som kommer av att veta vem man är och vad man tror och tror sig veta - inte bry sig om att den eller den inte tycker att jag är snyggast i sta'n.

En tröstens ord till alla unga som är mitt inne i den testande fasen: Livet blir bara bättre och bättre - tro mig!

Kram

Kommentarer
Postat av: Anne

Mycket intressant inlägg! Och roligt :-D Och så sant så sant. Nu ska vi dock dras mot höga midjor igen. Ser inte klokt ut. Hälsa flickorna på jobbet att de kan prata sex och piercing med "mormor". Hon vet hur det går till *s* Kramar från "beviset"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback