Ledig dag

Till min fasa (faktiskt - jag avskyr att gå upp tidigt!) så upptäckte jag igår kväll att jag fått med mig jobbtelefonen hem :-(

Jag blev alltså tvungen att glatt kliva ur sängen kl 06.00 i morse - när jag kunnat ligga kvar och sova så sött. Men, men ... det fanns ju ingen annan att skylla på än mig själv.

När jag efter väl förrättat värv kom hem igen, mötte jag 'guuben' som var på väg till sitt jobb. Satte mig framför datorn och läste Aftonbladet på nätet. Slog på TV:n för att se hur den såg ut så dags och hamnade på Discovery Mix där man räddade koalabjörnar för fullt. Det var inte mer upphetsande än att jag lyckades somna där jag satt.

Vaknade en timma senare och lunkade sömndrucket in till sängen där jag la mig ovanpå och strax föll i en vidrig morgonsömn. Mardrömmar om bilfärder och krockar och för sen ankomst till båtar och ombyggda hus som saknade toalett (gissa varför!). Tung i huvudet men ändå med en känsla av befrielse - det visade sig ju att det bara var en dröm - vaknade jag strax efter klockan TIO!

Jag beslöt mig för att ta vara på den ljuvliga dagen. På väg till Frölunda Torg blev jag omkörd av svägerskan, som hade både min och sin egen broder i bilen. De var på väg till båten för att påbörja den 5 veckor långa semestern. Jag vinkade hej och önskade dem gott väder och trevlig semester. På Frölunda Torg växlade jag tillbaks kvarvarande pund till den i Sverige mer gångbar valutan SEK.

Passade på att besöka Wettergrens bokhandel också. Där hittade jag Peter Robinssons senaste deckare "En lek med eld". Jag gillar den engelska deckargenren och har tidigare läst två böcker av samme författare, vilket gjort mig bekant med överkomissarie Alan Banks och hans medarbetare.

Beväpnad med denna lektyr styrde jag kosan mot Slottskogens uteservering. I två timmar satt jag - omväxlande i solen och skuggan - och bara njöt av tillvaron. Lagom varmt, lagom mycket folk, trivsam läsning. Jag fotograferade lite. En andmamma hade en kull ungar och sam omkring och letade mat. Karparna i "Stora Dammen" är 's t o r a' och flyttar inte en millimeter på sig när änderna kommer simmande. En kille matade dom med brödsmulor och det blev slagsmål mellan fiskar, änder och måsar. Vi skrattade glatt åt denna ovanliga syn.

Nu ska jag laga middag och överraska sambon med. Han är inte alltför bortskämd med att det finns lagad mat när han kommer hem. Mitt iste har snart dragit färdigt också så det ska in i kylen och bli riktigt kallt. Sedan väntar mig en kväll i svalka på balkongen och min nya bok medan sambon kollar fotboll i TV:n. Tidvis känns livet riktigt gott :-D

Kommentarer
Postat av: Marie

Så härligt det låter att bara vara i nuet och verkligen njuta så som du gör! Fantastiskt!
Jag försöker göra detsamma!
Glad sommar på dig också! ;o)
Marie

Postat av: Anne

Här är du enligt ditt födelsedatum för celtiskt horoskop:

***You Are A Birch Tree***
You possess a rare strength, and you are supremely confident. A lover of surprises, you live for the unexpected and are good at adapting. You are a good speaker and not in the least bit shy. You have many talents, and you enjoy impressing others.
Your only downfalls are that you tend to be impatient and look down on others.

Och här var sonen och jag:

***You Are A Cedar Tree***

You are elegant yet unpretentious, modest yet vivacious. Attractive and friendly, you are full of imagination but might lack passion. You abhor vulgar people, and you don't like anything in excess. You have little more ambition than to live a calm life and enjoy nature. You create a content, peaceful atmosphere for others.

2006-07-09 @ 00:03:08
URL: http://anne.webblogg.se
Postat av: Barbro

Jaha - en björk? Hängbjörk då va´? :-D Cedrar luktar gott - ska bli roligt att bli omgiven av två sådana på trippen till Stockholm nästa vecka. Kram

2006-07-09 @ 09:50:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback