Liknelsen om bilen - 050308

Röjningen bland pärmar och i lådor fortsätter. Under tiden vandrade tankarna och jag kom att tänka på liknelsen om oss och bilen kontra vår själ och vår kropp. Jag är inte säker på att jag minns den vare sig ordagrant eller till 100%, men på ett ungefär lyder den så här:



Tänk att kroppen är som en bil. Alla bilar behöver bränsle (mat och dryck) för att kunna fungera. En del ägare (själar) trimmar sina bilar (tränar, lyfter skrot) – andra putsar och byter ut fälgar och andra detaljer till senaste nytt (kosmetikkirurgi). Vissa sköter om sin bil – andra låter den bara gå – andra igen rent missköter sitt fordon (sin kropp).



Det finns olika bilmärken (folkslag) – inom bilmärkena så finns det olika modeller (nationaliteter) – de olika modellerna har varierande utrustning (utbildning). Det finns cabrioleter där taket är helt nerfällt och solen lyser in utan problem (mediala personer med en öppen kanal), några har taklucka (förmåga men är lite rädda) andra har en sedan.



Någon älskar att ha fönstren nervevade när det är sommar och varmt (nyfiken, öppen för nya vindar) en annan kör med klimatanläggning av senaste modell och ser ingen tjusning i att låta vinden leka i håret (jordnära o/e lagda åt det vetenskapliga hållet).



En äger en buss med plats för många, en annan föredrar en minimalistisk variant av färdmedel (stort socialt hjärta – enstöring, ensamvarg). Men på kvällen ställer vi ifrån oss vårt fordon (sover) och medan vår fyrhjulade vän vilar sig kan vi gå på upptäcktsfärd. Vi dansar, dricker, älskar och umgås. (Drömmer)



Den dag bilen inte vill vara med längre och vi blir tvungna att köra den till skroten (vi dör) så kan vi känna ett visst vemod om det nu var så att vi fäst oss speciellt vid just den här bilen (kroppen) av alla dom vi ägt tidigare. Men det tar inte lång tid förrän vi har annat för oss. Flyger till sommar och sol, kanske. Går till jobbet och fokuserar på det. Går i skola och utbildar oss. Träffar bekanta. Och när vi känner att tiden är mogen, Ja, då blir det en tur till bilhandlaren igen. Av våra tidigare fordon så har vi lärt oss vad vi behöver och vad vi inte behöver för att utveckla våra kunskaper som förare. På detta sätt så kan vi välja att köpa och byta bil ett antal gånger under vår tid på jorden = Vi beslutar oss för att återfödas för att få en chans att utveckla sådant vi missat i tidigare liv.



Ja, så ungefär låter den lilla liknelsen om bilen. Jag tycker den är jättefin och liknelsen är i mina ögon ganska träffande. Ser framför mig den där unge mannen som går med en trasa i handen mest hela tiden som han är i närheten av bilen. Likadant sneglar han in i varje skyltfönster eller spegel som han passerar och stryker gärna med handen över det glänsande håret. Undrar om han är en Rover eller BMW, tro?



Ja, jag vet i alla fall att jag är en liten fyrhjulsdriven bil. Vad är Du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback