Att nedvärdera andra

Idag skulle sambon stå för matlagningen. Själv är jag väldigt ointresserad av den biten. Sambon är å andra sidan mycket intresserad, tycker det är kul att koka skinka till jul, julkorvar av olika slag och även i övrigt gillar han att laga till lite enkla rätter. Jag skriver enkla, då han är helt självlärd vid spisen och därför håller sig till det han behärskar - steka fisk, koka fisk osv. Detta gör han med den äran och det är en fröjd att komma hem från jobbet på kvällen och känna lukten av nystekt makrill t ex.

Idag skulle det bli enklare än enklast - djupfrysta kåldolmar i sås och stekta djupfrysta potatistärningar. Enkelt, men ändå gott, tycker vi.

När han så ropade att det var dags att hämta en tallrik och lägga upp då maten var klar, så förenade jag mig med honom i köket. På spisen står fortfarande stekpannan kvar med potatistärningarna i. De var hårt brända på ena sidan men lite blekare på den andra.

"Vi får köpa nya grejer. Det går ju inte att vända potatisen med dom vi har." suckar han i det han bedrövat studerar de tvåfärgade potatisarna i stekpannan. I handen håller han en plastgaffel modell större.

Jag bara tittar på honom, tar sedan en stekspade ur stället bredvid spisen och vänder lätt på potatistärningarna. "Jaha," säger han då urskuldande "den kanske jag skulle använt istället. Jag har haft den här" han tittar ner på gaffeln han håller i handen. Själv skakar jag bara irriterat på huvudet och tänker: "hur dum får man vara"

Som om han läst mina tankar så säger sambon lite bitskt: "Ja, du får faktiskt ursäkta, men jag använder ofta den här när jag steker och det brukar fungera bra. Jag tänkte bara inte på att vi har andra stekspadar att ta till när inte den här fungerar. Du behöver inte alls ruska på huvudet och dumförklara mig för det!"

Jag skämdes genast alldeles oerhört när han sa orden "dumförklara mig". Hur har jag mage att stå och nedvärdera en person som är mig så vida överlägsen på många områden i livet. Skulle jag kunna installera elen i ett helt hus alldeles själv t ex? Skulle jag kunna leta elfel och reparera utan annan hjälp än min egen kunskap? Även bortanför det rena yrkeskunnandet står jag mig slätt på många områden - kunskap om historia och olika skeden som skapat vår nuvarande världsituation t ex. Världsekonomi och hur den påverkar oss alla - för att inte tala om alla andra kunskaper som bara finns där och som ibland överraskar mig då jag inte haft en aning om vare sig intresset eller kunnandet.

Med skammens rodnad på kinderna bad jag givetvis om ursäkt för mitt uppförande. Så lätt det är att döma och fördöma. Tur att han inte är långsint :-D

Kommentarer
Postat av: Gitte

Hejsan, du verkar otroligt vis...vill gärna komma i kontakt med dig via mail om du har eller msn. Vi har nog mycket att prata om eftersom jag är inne på den andliga biten...

min e-mail [email protected]

mvh
Gitte

2006-11-18 @ 14:26:18
Postat av: Mallan

Ett mkt bra inlägg !
Mvh
Mallan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback