Fel på fel

Efter en intensiv jobbperiod har jag ikväll sjunkit ner framför datorn i den sköna vissheten att jag har sovmorgon i morgon. Sedan är det tre tidiga på raken - och vad jag gillar det, det vet ju den som känner mig.

Trist är dock att jag också är inne i en "göra fel"-period. Och att göra fel när man jobbar med pengar är ju ingen höjdare precis. Jag har under många år hanterat pengar och då och då har det kommit sådana här perioder då det blir brister i kassan. Ibland - oftast t o l - så rör det sig om saker som klaras upp och pengarna återfinns - eller så hittar jag åtminstone vad jag gjort för tokigt.

I helgen var det en tusenlapp som var på vift för att dyka upp igen som ett internt växlingsfel. Så klart inget roligt innan det löste sig. Desto större var glädjen när den hittades och dagen idag började lättsamt med helgens spöke borta med vinden. Tills jag skulle gå hem - och räknade min kassa. 500 kr saknades. Och ingenstans var de att hitta. En enda transaktion som kunde vara "boven" - och med det fick jag mig nöja.

Usch - det sätter sina spår - även om man vet att man inte slarvat medvetet. Men, det är som man säger: det är bara att bryta ihop och gå vidare.

Jag gick vidare genom att gå hem och göra en hempermanent. Så nu sitter jag här, krullig som ett får i huvudet och bara önskar att det gått någon månad så att det blir så där "lagom" lockigt och lättskött. Varför görs det inte permanentvätska som fixar det med en gång? Vi flyger ju till månen!

Och ny regering har vi fått. Eftersom jag inte känner att ett parti har "alla rätt" så har jag aldrig varit varken höger, vänster eller mitt emellan. Jag har varit/är "mångpartist". Några vänner har jag som står starkt för ideologin åt endera hållet och som därför lägger sin röst på ett och samma alternativ då "det andra" är fienden.

Kul ändå att jag gillar dom högt och rent - trivs tillsammans med och känner varm vänskap med dem - trots att de står så helt olika politiskt. Men det är kanske så vänskap ska vara - ge varandra frihet att tycka och tänka vad man vill - och se till personen och relationen i första hand.

Själv valde jag att lägga min röst på Sjukvårdspartiet den här gången. Dels står de för många av de åsikter jag själv har - och dels så tycker jag så innerligt illa om alla dessa "historier", avslöjanden om hur många politiker tycker sig stå över - eller ännu värre, tycker att de inte är skyldiga att ens veta - de mest enkla och etiska lagar och förordningar.

Samtidigt vet jag att det finns så oerhört många ärliga, etiskt fullt oantastbara och, för sin övertygelse, brinnande politiker i de "lägre" leden. Det som gör mig uppgiven är att de tycks pressas in i fållan så fort de kommer lite högre upp i partihierarkin.

En som står på sig - och har vunnit valet här i Göteborg på det - är Göran Johansson. Att, som han, bl a när det gällde Säves vara eller inte vara, offentligt och högljutt våga kritisera sitt eget partis agerande och ställningstagande, tycker jag är berömvärt. Fler sådana politiker.

Idag kan man ena dagen läsa att en politiker tycker vädigt mycket si i en fråga. Nästa dag svänger det och förklaringar och bortförklaringar och förtydligande om att det var SÅ h*n tänkte, snubblar över varandra när partipiskan har snäppt till ovanför huvudet på den stackars fritänkaren.
Allt i sann demokratisk anda ;-)

Nu ska jag - även det i sann demokratisk anda - sätta bandspelaren på inspelning av CSI. Sambon tittar nämligen på fotboll - och det gäller ju att hålla på rätt lag, även i privata relationer *smil*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback