Språkbruk

Jag gillar ord och är intresserad av hur språket förändras och används. De uttryck som vi använde under min uppväxt är idag många gånger passé och helt okända för dagens ungdomar - liksom deras uttryck kan vara förbryllande för oss. Glömmer aldrig när jag första gången hörde ordet "häftig" i betydelsen "tuff".

Missförstånd uppstår. För ett tag sedan så såg jag ett par skor i omklädningsrummet på jobbet som jag blev väldigt förtjust i. Det var ett par klarröda skor av träningsmodell. De hade dessutom detaljer som var guldfärgade. De stack verkligen ut och jag blev lika barnsligt förtjust i dom som jag blev när jag såg de blå ljussfärerna sväva i trädkronorna på Avenyn förra julen.

När jag kom in till de andra i vårt "kassaräknerum" så utbrast jag: "Är det någon av er som har de där sköna röda skorna som står i omklädningsrummet?" Sköna var det uttryck som ofta användes i betydelsen "häftiga" på "min tid". Det blev alldeles tyst i rummet. Alla tittade storögt på mig och till sist utbrast en av de unga flickorna: "Men Barbro. PROVADE du dom???" Ridå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback