Sommartankar

Och så rinner sommaren iväg. Redan 1 augusti. Sommarälskare som jag är så njuter jag av varenda stund av solsken och ljus. Fast igår njöt jag av ett härligt varmt sommarösregn också. :-) Det var härligt uppfriskande och ljummet med stora blöta droppar så jag hann bli dränkt i både hår och kläder den korta promenaden från bilen och in till jobbet. Frisyren blev något lidande, om man så säger. Men å andra sidan - man ska ju vara naturlig, så varför inte. Och det var nog dessutom bara jag som märkte det.

Jag ser på mina yngre arbetskamrater när de står framför spegeln i omklädningsrummet och bättrar på här och rättar till där och är noga med korrekt vikning på krage och ärm. Deras redan perfekta, fina ansikten granskas noggrant och kritiskt och det är en katastrof formidable om ett hårstrå inte vill lägga sig på rätt köl.

Ja, jag menar inte att förlöjliga - jag minns hur det var - men känner också en lätt sorg över all tid och energi som läggs ner på att inte tro att man duger om något i det yttre inte är "perfekt". Dessa unga, fräscha, vackra människor, var och en med sin egen speciella charm, borde glädja sig åt sin fräschör och sina egna unika drag i stället för att oroa sig för den detalj som till äventyrs inte är "attraktiv" - oftast endast sett ur deras egen synvinkel dessutom.

På balkongen växer vår vinranka. En enda lång "slana" har lyckats klättra upp till taket och är nu halvvägs bort till andra sidan. Två klasar med druvor har den lyckats producera, men frågan är om de hinner mogna. Vår nyinköpta, klasblommande rosenbuske klämde fram två rosa blommor och ser inte ut att vilja åstadkomma något mer i år. Tomatplantan blommade med två blommor - sedan torkade de ihop. Mina pelargoner däremot, vilka jag fick gratis på jobbet då de inte klarat en transport och inte gick att sälja, blommar överdådigt och pryder väl sin plats.

Min sommar har varit härlig så här långt. Semester i Skottland med sambon över midsommarveckorna. Fyra trevliga dagar i Stockholm med dottern och barnbarnet, kvarterande hos en mailkompis till henne. En långhelg med sambon i Höör, Vadstena och sedan hem.

Kvar att se fram emot förutom de "vanliga" lediga dagarna är en dags SPA med barndomsväninnan och en helg i Helsingborg med besök på Fredriksdalsteatern tillsammans med ett par goda vänner.

Det blir inte så mycket bloggande eller datoranvändande över huvudtaget nu på sommaren - och jag märker ju att det är fallet för de flesta i min "bloggkrets". Men det kommer väl en regnig och blåsig höst till slut - då lär vi "ses" desto mer.

Fortsatt trevlig sommar till er alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback