Nytt År

Jaha, så har vi då åter passerat ett årsskifte. Som vanligt firade vi tillsammans med två par goda vänner. Mycket god mat - gott att dricka (för de som inte körde bil, vill säga - gissa vem som körde?)och trivsam atmosfär.

Åren frös ihop, vilket ju lär vara ett gott tecken enligt "di gamle". Jan Malmsjö läste "Ring klocka ring", Grevinnan och betjänten hade "Same Procedure as last Year" och raketerna lyste upp himlapällen. Champangekorken small precis som den skulle och innehållet smakade lika illa som vanligt :-)

Idag sov vi läääänge. Sambon bjöd på middag ute - en gammal kär nyårstradition även det - och nu sitter vi åter inne i den go'a stugvärmen och bara njuter.

Och året som gick då? Hur var det globalt? Katastrofer i mängd, terrordåd, mord och elände. Man kan tycka att det räcker med alla naturkatastrofer som mänskligheten får genomlida på olika håll i världen utan att vi ska hjälpa till att skapa lidanden genom att ge oss på varandra också.

Hur var året för mig personligen? Omvälvande, skulle jag vilja säga. Fick ett årslångt vikariat i maj och har haft stora omställningsproblem. Först den yrande glädjen av att åter få möta kunder och känna hur "Luther, Jante och Ågren" släppte taget om axlar och huvud en tid. Sedan hur de åter fick grepp om mig när det blev fortsatt fruktlöst jobbsök den tid jag inte fick arbetspass med därtill hörande inrapportering till Arbetsförmedlingen.

En ny arbetsmiljö med allt vad det innebär av kulturkrock för min del. Inte är det som "förr" inte :-D. Först tog frustrationen en oerhörd massa energi från mig - sedan har jag lärt mig att släppa på mitt kontrollbehov och acceptera olikheterna i mitt / arbetsgivarens / arbetskamraternas synsätt på både personalpolitik, samarbete, kundbemötande och säkerhetsfokusering. Men jag har en bra bit kvar att gå. Och vem har sagt att mitt sätt att se är det "rätta"? Knappast. Det är nyttigt att möta andra världar - mycket att lära.

Jag har också fått uppleva mycket vad det gäller den andliga aspekten på livet. Fick en liten kick i våras och försomras av att promenera till jobbet och att gå lite stavgång. Mådde riktigt bra både fysiskt och psykiskt av detta. En sund själ i en sund kropp! Det ligger mycket i det!

Jag har också fått erfarenheter av länkar och kontakter med andevärlden. Dels genom egna upplevelser men också förmedlade via duktiga medier.

Jag blev tillfrågad om jag ville bli kassör i föreningen jag tillhörde och har nu jobbat med det på frivilligbasis under hösten. Det är roligt att dra sitt strå till stacken och jag får ju så mycket tillbaks genom att lära känna fler människor med samma livsåskådning som jag själv har.

Nu ser jag fram emot år 2006. För Världen önskar jag av hela mitt hjärta att både naturen och människor ska bli lite "snällare" - Privat önskar jag att mina nära och kära och jag själv får behålla vår fysiska hälsa och mentala sinnesfrid - jag önskar att jag finner en balans mellan mitt arbetsliv och mitt privatliv som gör att jag finner glädje i bådadera.

Inga nyårslöften är avgivna!!! Varför slösa energi på att ha dåligt samvete när löftena bryts. Visst - jag har några kilon till att gå ner. Sluta äta sötsaker? Jodå¨- skulle jag visst behöva lova. - Promenera mera? *suck* - jo, det också.

Men jag får väl ge ett löfte i alla fall:

Jag lovar att försöka tänka positivt och att inte säga något om någon som jag inte kan säga till personen i fråga.

Det är något som jag ständigt jobbar med och försöker att hålla i minnet. Har blivit ganska duktig på det också tror jag - åtminstone periodvis . *s*. Men jag kan bli bättre!

GOTT NYTT ÅR - hälsa, kraft, frihet från måsten och förmåga att leva i nuet - det är mina nyårsönskningar till er alla.

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback