Höst

Jag sitter och tittar ut genom mina nyputsade fönster. Regnet utanför tar med sig salt från havet och föroreningar från fabriker och bilavgaser. När det torkat kommer där åter att finnas en tunn hinna och fläckar - ogjort arbete m a o.

Nåja, jag fick njuta några dagar i alla fall - man får glädjas åt det lilla. Träden är fortfarande övervägande gröna, bortsett från björken alldeles utanför balkongen. Den är höstligt gul och på den vackert gröna gräsmattan vid dess fot ligger otaliga gula blad.

I hörnet på balkongen står en stor chrysantemumboll i den torrlagda fontänen och lyser upp med sina gula blommor. Vinrankan - fortfarande sommargrön - klänger upp över halva taket och rosen, som gladde oss med två blommor i somras, skjuter nya skott och tror att det är vår.

Men i rönnen dignar det klasar av mörkt röda bär - tänk jag hade för mig att de var ljusare till färgen, men det är kanske en speciell sort som finns utanför mitt fönster.

NU är det alltså dags att plocka fram värmeljusen och alla ljusstakar och låta små lågor lysa upp i mörkret. Tid för mys med böcker, sudoku och korsord. Och datorn så klart.

Var sak har sin tid och var tid sin tjusning. Fast ibland så får ju en sol och ljusdyrkare som jag, gräva djupt för att hitta glädjen i kyla och mörker :-D

Myspys på Dig!

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Hej! Ja det är en förunderlig höst vi haft.
Till skillnad från dig så älskar jag hösten - dessa härliga färger, klara luft och den där härliga skärpan i luften, de mörka kvällarna när jag tänder smålampor och lyssnar på musik o läser. Det där som jag inte riktigt har ro till på sommaren.
Härlig beskrivning av glädjeämnena utanför ditt fönster!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback