Tankar

De senaste dagarna har jag ägnat åt att fundera lite kring det här med "arv" i form av inlärt beteende och också på de olika roller man har i relationer.

Det första ämnet orsakades av att jag blivit uppmanad att undersöka och göra upp med mitt "arv". Jag har värjt mig väldigt då jag inte tyckt mig ha något att göra upp med.

Det andra ämnet är ofta i mina tankar då relationer är spännande, jobbigt, roligt, energigivande, energitömmande och allt annat där emellan.

Jag har, till min glädje, haft en del "aha-upplevelser" under processens gång. En av dom var när jag insåg att jag ofta beter mig på ett visst sätt - för att det är "rätt", så "ska" man göra - fast det ibland går emot min egen personlighet.

Tänk vilken källa till skuldkänslor de gånger jag handlat enligt min personlighet (alltså klart "fel" mot vad mina föräldrar ansåg - och deras i sin tur - och deras ....) eller vilken dålig självkänsla som värkt i mig de gånger jag i stället handlat "rätt" - enligt mitt "arv" - men klart emot min personlighet.

Och när jag sedan - "AHA"!!!! - kom underfund med att dessa känslor, skuld respektive dålig självkänsla beroende på situationen, formade min roll i olika relationer... ja, då kunde jag inte annat än skratta.

Med risk för att låta som en gammal repig 78-varvare; alltså haka upp mig gång på gång - så måste jag säga: ÄR inte livet spännande - *S*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback