Kaos i tillvaron - vikten av schemaläggning

Innevarande år har jag blivit alltmer uppslukad av mitt arbete. Detta beror på att jag fått nya arbetsuppgifter och att det tagit ett tag att sätta mig in i de olika arbetsmomenten. Dessutom är vi sex personer som arbetar i ett team och det förekommer tyvärr vissa samarbetsproblem.

Detta sammantaget har gjort att fokus har legat på arbetet - även när jag varit ledig. Orken till att "göra annat" - umgås med vänner, vara aktiv över huvudtaget - har legat i träda och jag har försökt att boka in saker på mina lediga dagar för att inte helt gå i ide. Tröttheten är inte bara av fysisk art utan också av psykisk då det kan vara svårt att släppa tankarna på missämjan och hur jag bäst ska bidra till att lösa den. Och framför allt - hur jag ska låta bli att genom eget agerande försämra den och därmed hålla den vid liv längre än nödvändigt.

Nu är det tack och lov inte jag som är orsaken till det hela, men i o m att jag tar ställning så blir jag givetvis inblandad. Jag försöker dock att vara så neutral som möjligt - allt är ju inte varken vitt eller svart - och se de positiva sidorna hos alla och framhålla dom.

Detta är något som jag har naturligt och genom åren fått mycken kritik för av närstående - du har alltid en ursäkt för den eller den. Du ger inget stöd när du hela tiden försvarar och förklarar varför den andre gör si eller så - osv..

Även på jobbet har det kommenterats med ett litet leende: Ja, Barbro hon tror ju alltid så gott om alla - hon är så godtrogen.

OK - då är jag godtrogen. Stämpla det i pannan på mig. Jag VILL inte bara se de negativa gärningarna - jag VILL försöka förstå vad som driver och varför någon agerar på ett destruktivt sätt. Förstår man så blir man inte så personligt berörd - man kan t o m överse med vissa grejer och låta det vara med det.

Speciellt gäller detta när det kommer kunder som har en dålig dag och tar chansen att avreagera sig i kassan. Jag kan ju aldrig förändra den kundens sätt att vara - men jag kan ta udden av hans/hennes negativa agerande genom att låta den negativa energin flyta mig förbi. Oftast reagerar dessa kunder med att lugna ner sig betydligt när de blir sakligt bemötta och inte lyckas att åstadkomma ett känslomässigt gensvar.

Oj - nu förirrade jag mig bort i tankegångarna här. Meningen var ju att jag ville fundera lite runt vikten av att ha lagom av allt i tillvaron. Lagom med jobb - lagom med fritid - lagom med tid för mig själv - lagom med tid för nära och kära.

Under åren av arbetslöshet hade jag mycket tid att spendera med mina närmaste - tack för den tiden, jag saknar den ibland väldigt mycket. Jag hade tid för mig själv, jag hade tid att ägna mig åt det jag tyckte var roligt och viktigt. Mycket tid ägnade jag åt djuplodning av mitt inre och jag hade tid att rå om mig själv både fysiskt och andligt.

På något sätt är jag en antingen / eller - människa. Jag tror jag får göra som en vän sa till mig: schemalägg egentid, väntid, barntid osv.

Schemalade möte med min dotter - om fjorton dagar hade vi chans att ses! Hmmmm... - och bonusfamiljen - ja, den ska vi inte tala om. Och där ligger ansvaret på sambon och mig för de har då försökt att få till det med oss flera gånger om de senaste månaderna.

Bäst att schemalägga. Köpte ny almanacka igår så än så länge är den oskriven - men ska strax börja föra över från min gamla så det blir inte så länge till :-)

Nu väntar tvättstugan - schemalagd sedan en vecka tillbaks. Sedan ska bilen ses över, olja - ny lampa - tvätt.

Jo, köpte också en magnetalmanacka för en vecka - en whiteboard - så att jag kan sätta upp den på kylskåpsdörren så att sambon kan hålla reda på mig.

Ha en bra dag - det ska jag ha när tvätten är överstökad, bilen omskött, maten inhandlad och tillagad, lägenheten är städad, fönster tvättade, tvätten struken och jag till sist sjunker ner framför tv:n med fötterna på pallen. *s*

Kommentarer
Postat av: Anne

Nu tycker jag väl inte att du är godtrogen. Vad jag däremot reagerar på är när du i situationer där någon kommer till dig för att få prata av sig svarar med att förstå den andre. Det är självfallet nödvändigt att förstå flera perspektiv än sitt eget, men när det är som mest sårigt i studen är inte rätt läge. Det är där JAG varit kritisk. Inte för att jag tyckt du varit godtrogen. Det är nog det sista jag skulle se dig som. Du är klok och modig, inte minst när det handlar om att stå för det DU tycker även om du vet att det kan blåsa om det. Väl värt att försöka eftersträva men jag tror det är något som för många tar tid. Du är en bra förebild i det tycker jag och jag märker att jag själv tar efter dig i positiv mening :) Kram!

Postat av: Barbro

Hm - jo, det stämmer - det är den kritiken jag fått av DIG: att jag lägger mer energi åt att försöka förklara VARFÖR den eller den personen gjort så att du (eller någon annan) är arg eller ledsen i stället för att låta dig (den andre) få lufta känslorna och ge dig (han/henne) bekräftelse på att det är OK att känna så. Är urusel på det där faktiskt. Men tackar för berömmet i övrigt - lapar i mig grädden och slickar mig belåtet om nosen *gapskratt* Kram själv!

2006-09-08 @ 22:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback