Vintertankar

Ja, så är då vintern här till sist. Utanför fönstret ligger snön som ett lätt täcke över marken, på bilarna och på trädens grenar.

Jag sitter vid min dator innanför fönstret, där en "jewel-orchidé" sträcker sig mot taket med sin klase av små vita blommor, ett litet vattenfall porlar i en fusksten, jordnötsplantan har ännu inte bestämt sig för om den vill överleva eller inte och det gamla strykjärnet från AD står uppställt här i brist på annan förvaringsplats. Elementet värmer skönt och det är flera timmar innan jag måste iväg till jobbet.

Jobbet ja - det förhatliga, det föränderliga, det enformiga, det roliga, det .... - många känslor ryms och turas om att stiga fram som primära. Långa tider har gått då jag känt motvilja och avsky mot att gå dit - just nu känns det helt OK. Roligt med allt julpynt. Än så länge är kunderna glada och tycker det är kul att handla julklappar och annat pynt till egna hemmet. Ingen är speciellt stressad men kundtillstömningen är god - på helgen t o m väldigt god. Jobbar sent hela veckan (förutom min SSG-dag som är sen ändå med medial demonstration och möte efter det) men kan då på plussidan lägga chansen till att få sova ut varje morgon.


Läser Aftonbladet på nätet och ser bl a att arbetsförmedlingen konstaterat att varannan arbetslös inte söker jobb. Det låter ju mer än skrämmande - men varför redovisas inte alla fakta till varför sökandet uteblir?


Själv är jag ju arbetslös i grunden - men har ett 50% vik till juli nästa år. Jag söker jobb under tiden - annars får jag inte stämpla de dagar jag inte tjänstgör. Däremot söker jag inte vikariat eller deltidstjänster då jag anser att jag har störst chans att få en fast anställning där jag redan är. Och hur många 100%-tjänster med tillsvidare anställning finns att söka? Jo - de som finns söker jag så klart, men jag lovar - det är inte många.


Är det å andra sidan så att folk inte söker för att de inte VILL söka/jobba - ja då finns det ju ett bra alternativ - ingen A-kassa! Men jag tror faktiskt inte att det är så enkelt i alla dessa fall. Tänk om vi ville bemöda oss om att se bakom dessa siffror som dyker upp i alla sammanhang. Ofta, ofta så finns det fullt förståeliga orsaker till en negativ statistik.


Nu har dottern lurat in mig på nya vägar i datorlandet. Vi pratar med varandra! Vi som inte gillar telefoner sitter nu vid var sin dator och talar med varandra. Hur sjukt är inte det??? Men lite kul är det allt förstås :-D - teknikfreak som jag är, så tilltalas jag av allt jag inte testat tidigare.


Nu får det vara färdigbloggat för idag - håret håller på att torka och jag ska iväg och köpa ett headset före jobbet. Måste ju försöka att eliminera rundgångsljudet som då och då uppstår med en fristående mikrofon vid datorhögtalaren.

Tag på halkskydd eller snöskor och ta det vackert på vintervägarna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback