Valmöjigheter - 050121

Dagens lilla tanke handlar om val.



Vid en diskussion i ämnet framförde en av deltagarna som sin åsikt att vi inte alltid har någon valmöjlighet. Exemplet som styrkte påståendet var små barn, vilka blev utsatta för allt från psykiskt eller fysiskt våld till sjukdomar, olyckshändelser och död.



Jag, som tror på människans fria vilja och att vi alltid har en valmöjlighet – även de gånger då vi inte tycks se oss ”någon annan råd” – har också väldigt svårt att försvara mitt ställningstagande i de beskrivna fallen. Åtminstone när det kommer till valmöjligheter i detta livet.



För mig handlar det i de fallen till en stor del om val som gjorts innan vi föddes. Och om karma, vilken är en av orsakerna till att vi väljer att födas till jorden i en viss omgivning och med vissa förutsättningar.



Men det är den djupare delen av synen på vår fria vilja. Själv jobbar jag med insikten om att jag har min fria vilja i allt som rör min vardag.



Så väljer jag t ex själv om jag ska se positivt eller negativt på saker som inträffar. Eftersom jag har en tendens att se eländes elände så mår jag så jättebra när jag möter människor som hjälper mig att i stället se möjligheterna och de positiva aspekterna i en situation.



Min ’lika-fika-sinnade’ väninna är en sådan person. Därför vill jag – av egen fri vilja J - ge henne en liten ros idag på veckans sista dag.






Kram på Dig – och tack för alla uppmuntrande ord!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback